LLETRES D’HORABAIXA: “UN LLIBRE DE MIGUEL TORRES SOBRE D. MIGUEL ALONSO“, per Josep Mª Jordán Galduf
El professor d’orquestra i catedràtic de Conservatori Superior Miguel Torres Castellano acaba de publicar un interessant i laboriós llibre sobre D. Miguel Alonso Tomás, sacerdot i musicòleg. Els dos llirians, grans amants de la música i units per l’amistat. D. Miguel Alonso va nàixer l’any 1927 i va faltar el 2013, però la seua memòria continua viva (carregada d’afecte i admiració) en el record de tots aquells que el van conéixer. I ara el llibre de Miguel Torres (publicat per Edeta editorial, amb pròleg de Valentín Peñarrocha) documenta la vida i obra d’aquell insigne conciutadà.
Miguel Alonso va ser ordenat sacerdot l’any 1951 i estigué destinat com a vicari i organista en la parròquia de l’Assumpció de Llíria entre 1952 i 1960. És un període en què va intensificar la seua tasca com a compositor de peces religioses (que ja havia començat el 1947) i l’any 1956 va fundar la Coral Polifònica Edetana (la qual fou reorganitzada després per Miguel Gorrea, el 1965).
Una segona etapa comprén els anys 60 i primers 70, en la qual D. Miguel Alonso va dur a cap una gran producció musical (d’obres corals, himnes, misses, antífones, nadalencs, etc.) mentre passava per les parròquies de Corrales d’Utiel (entre 1960 i 1964) i Serra (entre 1964 i 1974).
La darrera etapa de D. Miguel Alonso s’inicia en octubre de 1974 quan és nomenat coadjutor i organista de la parròquia San Valero de València, on estarà destinat fins acabar la seua missió sacerdotal. Una etapa en la qual tindrà ocasió de prosseguir la seua obra de composició musical, escriure un text sobre la història de la música en Llíria (l’any 1991) i rebre nombroses i molt diverses distincions honorífiques.
En certa ocasió, Don Miguel va dir que mai s’havia fixat tant en la tècnica de les seues composicions com en la forma en què a través d’aquestes havia trobat una via de diàleg amb Déu, contribuint així a què altres pogueren sentir també una experiència pareguda.
Hem d’agrair a Miguel Torres l’esforç que ha dedicat a elaborar este nou llibre seu sobre la vida i obra de D. Miguel Alonso, donant continuïtat així a altre treballs anteriors sobre la història musical local (entre els quals destaca el llibre Llíria, cuna de músicos, publicat per l’Ajuntament de Llíria l’any 2006).
La presentació del llibre de Miguel Torres sobre D. Miguel Alonso tindrà lloc el diumenge 1 de febrer, a les 18h, a l’Església del Remei, comptant amb la intervenció de Valentín Peñarrocha, Carlos M. Pascual i la meua també. Queden convidades totes les persones que hi vullguen assistir.
