LLETRES D’HORABAIXA: “MARIA RIBAS, UNA EDUCADORA ADMIRABLE“, per Josep Mª Jordán Galduf
Acaba de faltar Maria Ribas Serrano, una estimada professora que va ser distingida l’any passat per l’Ajuntament de Llíria com a Filla Adoptiva del nostre poble. Hi havia motius de sobra per aquesta distinció.
Una figura educativa molt important del municipi en un temps (anys 50 i 60) amb tantes carències educatives al nostres país. A Llíria, l’ensenyament públic només cobria aleshores l’educació primària, mentre l’educació secundària hi era dispensada per dos centres privats: les acadèmies Edeta i Almi. Maria Ribas va ser professora d’història i literatura a l’Acadèmia Edeta, un centre del qual va ser directora acadèmica, mentre el seu marit, Miguel Bañuls, hi feia les funcions de gestió administrativa.
Maria Ribas es va llicenciar en Filosofia i Lletres a la Universitat de Barcelona de la ma de professors de gran prestigi nacional i internacional, com ara Jaume Vicens Vives o Joan Reglà. La seua vinguda al nostre poble va ser providencial, perquè va exercir la seua funció educativa més enllà de l’aula, aportant ajuda i orientació a tot aquell que ho poguera necessitar. I tot això, mentre va realitzar també esplèndidament la seua tasca de mare de tres fills.
Amb el pas del temps, desaparegueren de Llíria aquelles acadèmies privades ja que l’ensenyament públic es feu càrrec de l’educació secundària del municipi. Però Maria Ribas passà a donar classes, durant uns quants anys, a l’Institut de Batxillerat del Camp de Túria. D’aquesta manera, la seua admirable funció educadora ha estat capaç d’arribar a molt distintes generacions. Unes generacions que li van retre, en vida, diversos homenatges: un per part d’antics alumnes de l’Acadèmia Edeta va tindre lloc l’any 2006, i l’altre per part de l’Associació Elles Dones en col·laboració amb l’Escola d’Adults va tindre lloc l’any 2019.
Són moltes les persones que hem admirat i estimat a Maria Ribas al cap dels anys, una figura educativa molt important de Llíria en temps difícils i una persona tremendament afectuosa i servicial. I la mantindrem sempre viva en el nostre record. Descanse en Pau.