Dimarts, 13 d'octubre de 2026
La Veu de Llíria
Publicitat

«Las Horas muertas» recull els dibuixos i reflexions de Manaut a la presó

«Las Horas muertas» recull els dibuixos i reflexions de Manaut a la presó (imagen 1)

«Las horas muertas» es va presentar ahir al Forn de la Vila de Llíria. Un libre que arreplega els pensaments i il·lustracions realitzades pel pintor edetà, Jose Manaut,  durant la seua reclusió en les presons madrilenyes de Porlier i Carabanchel i del que fa pocs dies, Paco Rozalén, ens va contar la història de la seua vida i obra per recuperar la memòria d’este pintor nascut a Llíria.

Més de 500 pàgines que conten el període des de 1939 fins a 1944, on Manaut va ser empresonat després de la Guerra Civil per la seues idees polítiques.  És una excepcional publicació de la nostra memòria històrica ja que és un dels pocs documents de l’interior de les presons franquistes que es conserven a nivell nacional,i  que a més servix per a reivindicar la figura d’este gran artista.

«Las Horas muertas» recull els dibuixos i reflexions de Manaut a la presó (imagen 2)Els autors del llibre són Federico Castro Morales i Eduardo González Calleja, professors de la Universdad Carlos III, i és fruit de quinze anys de treball d’investigació realitzat a partir dels textos que guarda la Biblioteca Menéndez Pidal de la institució acadèmica madrilenya.

L’acte de presentació va comptar amb les intervencions de l’alcalde de Llíria, Manolo Civera, el director territorial de Presidència de la Generalitat Valenciana, Francisco Molina, el crític d’art Jaume Penalbai sobretot la filla del pintor Stella Manaut qui va recordar l’afecte de son pare per Llíria.

Manaut, considerat com un dels deixebles destacats de Sorolla, va ser condemnat a més de dotze anys de presó, commutats a la mitat a Durango (Biscaia), en el període de 1944-1945 per al que es prepara una pròxima entrega de diaris de Manaut i que arreplegarà els esforços per recuperar la normalitat en la societat de la postguerra.

 

Compartir

També et pot interessar