Mario Arastey: “El Senyoret ja està a casa, i ha recuperat tota la seua elegància”

Fa un any, el dia del trasllat va ser un dels dies més tristos pels enamorats de la tradició de gegants que atresora el Remei. I és que un fort colp de vent tombava al senyoret. Més de 8 mesos ha costat rehabilitar-lo, però passat dijous, a la cavalcada del convit, va tornar a encapçalar als gegants del remei amb tota la seua elegància.

Parlem amb Mario Arastey, president de la confraria, perquè ens conte més d’este procés de rehabilitació i de l’alegria que suposa comptar de nou amb este gegant tan emblemàtic.

“Fa un any varen patir un moment molt trist pels que estimen la tradició dels gegants del Remei. Jo anava al trasllat i no ho vaig vore. Però quan vingueren a avisar-me i em vaig adonar de la cara de consternació de tots, em va envair la més fosca tristor” recorda Mario d’aquell dia.

Un moment trist en l’àmbit sentimental, i també artístic” admet Arastey. I és que este gegant és una figura de l‘artista Regino Mas que va crear allà pels anys 50.

“L’endemà vàrem rebre el suport d’Ontinyent, de l’Eliana, de totes les colles de la Comunitat Valenciana, i també de Catalunya, de Navarra. De tota Espanya ens cridaren per oferir suport. També a Llíria, la confraria, la majoralia, els remeians, les xarxes socials. Tots intentaren ajudar, aportar” recorda Arastey. Van ser moments d’estupor però de gran col·laboració on la Confraria va escriure una carta d’agraïment a través de La Veu de Llíria. “La gran resposta de tots és, al final, el que queda” assenyala Mario Arastey d’aquells moments difícils.

El procés de restauració
De seguida varen cridar a Miguel Jaume, el restaurador del Remei. El diagnòstic no va ser positiu: “El senyoret tenia molts danys, no només al cap, sinó també a l’estructura del cos principal” comfirma Mario. El procés va ser llarg, primer avaluar els danys, fer l’estudi de què era necessari per restaurar-lo, i fer-ho amb els materials i les tècniques millors, que ho deixaren com l’original que va fer el mestre Regino Mas. Jaume va entrar en contacte amb el gremi d’artistes fallers, perquè l’estructura principal és de cartó i fusta. El punt fonamental va ser consolidar el cos, amb fibra de vidre per reforçar la part interna.

“Però a més de reforçar, calia mantenir els mateixos materials, el color original. Era una cosa que teníem molt clara. I ho hem aconseguit: el senyoret hi ha mantes la seua estructura i color original, i ha recuperat la seua elegància. Fins i tot els trossets que havien caigut a terra s’han recuperat. Ha estat un procés molt laboriós i llarg, amb moltes fases, esperant que s’eixugui, cola, color” ens explica Mario d’estos mesos de restauració.

En octubre passat entrava al Taller de Jaume i “hem patit fins a l’últim moment, el dia abans de la cavalcada del convit va eixir del taller, renovat” admet Mario, ara ja per fi tranquil amb el gegant a casa.

“Ara és moment d’alegria, ja el tenim ací. A més, vore que ha quedat igual que  l’original que va crear Regino Mas, ens ompli de felicitat. El gegant està perfecte, amb la seua elegància característica i el seu color” reconeix el President de la confraria.

El dia que va eixir del taller, Mario, com sempre, va ajudar a vestir-lo i deixar-lo preparat perquè la cavalcada del convit lluirà amb tota la seua esplendor, ja que després d’esta rehabilitació era el protagonista. I els Gegants varen tornar a estar encapçalats pel Senyoret.


Diumenge els huit gegants del Remei, obra de Regino Mas: El Senyor i la Senyora, el Gitano i la Gitana, el Moro i la Mora, i el Turc i la Turca, tornaran a delectar a tots amb el seu tradicional ball a les portes de l’Església del Remei i la seua desfilada pels carrers de Llíria.

Dejar respuesta

Please enter your comment!
Please enter your name here